Domowe biuro – jak je urządzić?
Praca zdalna staje się coraz bardziej powszechnym modelem, zapewniającym pracownikom więcej elastyczności i możliwość lepszego łączenia życia zawodowego i prywatnego. Aby móc pracować w komfortowych warunkach we własnym domu, trzeba oczywiście zadbać o odpowiednie zaaranżowanie przeznaczonej do tego celu przestrzeni w domu. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek i inspiracji.
Dobrej jakości meble to podstawa
Swoboda, jaką daje praca w trybie home office, jest dla wielu osób nie do przecenienia. Błędem jest jednak wychodzenie z założenia, że kanapa, własne łóżko czy kuchenny blat zastąpią nam profesjonalne biuro. Oczywiście od czasu do czasu można sobie pozwolić na to, by w warunkach całkowicie casualowych wykonywać swoją pracę, jednak na dłuższą metę może to nie sprzyjać produktywności i koncentracji. Nawet jeśli w domu czy mieszkaniu nie ma odpowiednio dużo pomieszczeń, by móc jedno z nich przeznaczyć na gabinet, to nie oznacza, że nie da się stworzyć wygodnego, ergonomicznej kata do pracy przy komputerze. Podstawą podczas urządzania domowego biura jest zadbanie o wysokiej jakości biurko i odpowiednie jego umiejscowienie. Powinno ono znajdować się jak najbliżej źródła dziennego światła. Najlepiej, jeśli jest ustawione tuż przy oknie, z fotelem ustawionym przodem do całego pomieszczenia. Wtedy słońce nie będzie nas oślepiało w trakcie pracy. Dobrze, jeśli biurko posiada możliwość regulacji, tak aby można było dostosować wysokość blatu i kąt jego nachylenia do swoich indywidualnych potrzeb. Jest to ważne szczególnie wtedy, kiedy będzie z niego korzystać więcej niż jedna osoba (żona, mąż, dzieci). Wygodne siedzisko również jest niezastąpione. Najlepiej sprawdzi się oczywiście klasyczny fotel obrotowy, ale tak naprawdę ważne jest, by znaleźć mebel najbardziej komfortowy dla siebie.
Jak zadbać o odpowiednie warunki do pracy?
W idealnych warunkach, wykonując pracę w domu, mamy spokój i ciszę. Nie zawsze jest to jednak osiągalne, szczególnie jeśli jednocześnie sprawujemy opiekę nad dziećmi. Trzeba zatem wziąć pod uwagę to, by kącik przeznaczony do pracy był oddzielony od reszty pomieszczenia, tak aby zapewnić sobie choćby minimum intymności. Ciekawym pomysłem może być stworzenie zabudowy z wykorzystaniem lameli. W ten sposób subtelnie oddzielimy przestrzeń do pracy od przestrzeni domowej, jednocześnie optycznie jej nie obciążając. Lamele są przy tym bardzo dekoracyjne i uniwersalne. Można ponadto wykorzystać je jako dodatkową przestrzeń do przechowywania, np. poprzez zawieszenie na nich półek bądź skrzyneczek, w których będziemy trzymać dokumenty albo inne potrzebne do pracy artykuły.
Dobra organizacja
Zbyt duża ilość sprzętów, przytłaczające meble, piętrzące się stosy dokumentów i notatek mogą utrudniać skupienie, dlatego projektując domowe biuro, warto kierować się zasadą „im mniej, tym lepiej”. Ograniczmy się do naprawdę niezbędnych przedmiotów i zainwestujmy w zakup gadżetów i akcesoriów, które będą pomocne w okiełznaniu chaosu i bałaganu. Segregatory, organizery, specjalne pudełeczka, szuflady i skrzynki – wszystko to może okazać się bardzo przydatne.